conxion logo wit
Klantenzone

Alles wat je als klant nodig hebt, verzameld op één plek.

Volg ons!

A.I. in de praktijk: hoe ver staan we?

A.I. in de praktijk: hoe ver staan we?

In onze vorige blogpost legden we je kort uit hoe Artificiële Intelligentie werkt. In deze blogpost geven we enkele voorbeelden waar en hoe A.I. al wordt gebruikt. Onze eerste blogpost over A.I. bewees je alvast dat A.I. veel dichterbij is dan je waarschijnlijk dacht.

Waar wordt Artificiële Intelligentie al gebruikt?

Dat A.I. vele toepassingen kent en een grote impact heeft op ons dagelijks leven (zowel privé als professioneel) is een feit. A.I. is heel breed inzetbaar: voor slimmer en snellere automatiseren van uitvoerende taken tot besluitvorming faciliteren op C-level. Het zijn maar 2 voorbeelden hoe Artificiële Intelligentie de mens – en dus ook bedrijven – zal helpen.

 

Marketing Guru Heather Pemberton Levy stelt dat we tegen 2020 meer conversaties zullen hebben met bots dan met onze partners. Of het werkelijk zo een vaart zal lopen, valt nog te bezien. Niettemin heeft A.I. zijn intrede al gedaan in customer service-omgevingen en call centers.

Primeur in het onderwijs

Heel recent nog werd aangekondigd hoe A.I. gebruikt zal worden in de GO-scholen. Leerkrachten en leerlingen krijgen er hulp via A.I.-toepassingen die het mogelijk zal maken leerstof aan te bieden op maat van elke leerling. Via “microlessen” en bijhorende testen zal de computer kunnen detecteren waarin de leerling goed en minder goed in is. Het programma past zich voortdurend aan en biedt bijkomende ondersteuning waar dat nodig is. Het is de eerste keer dat Artificiële Intelligentie op zo een brede schaal (430 basisscholen en 230 secundaire scholen) wordt ingezet.

ai kunstmatige intelligentie

Ook toepassingen in bank-en verzekeringssector

Ook in de bank-en verzekeringssector kent A.I. al zijn rol. Door reeksen beeldmateriaal te analyseren, leert het systeem bepaalde claims te aanvaarden of verwerpen. Ook heel wat informatie uit dossiers wordt proactief geanalyseerd om bijvoorbeeld fraudedetectie makkelijker en sneller te kunnen opsporen.

 

In Deloitte Japan is het dan weer mogelijk via een intelligente chatbot online bibliotheekdatabases te inventariseren en optimaal te structureren, maar ook de gebruiker van het platform via Q&A sneller en gerichter de informatie aan te bieden waarnaar hij op zoek is.

A.I. als assistent voor de overheid

De overheid in China gebruikt dan weer A.I. om via analyses van beelden, Big Data-verwerking en Deep Neural Networking het verkeer beter te kunnen sturen. In de stad Hangzhou wordt bijna álles gemeten: duizenden verkeerslichten, smartphones, maar ook locaties van gas-en waterpijpen. In dat laatste geval kan ET City Brain 2.0 – zo heet het project – bijvoorbeeld notifications sturen van dichtstbijzijnde locaties en hun status (bijvoorbeeld de huidige waterdruk) naar brandweerlui als zij vuur moeten gaan bestrijden. ET City Brain stuurt het volledige Traffic Management door A.I.

 

Dichter bij huis zien we hoe A.I. in HR kan worden gebruikt. CV’s kunnen automatisch geanalyseerd en verwerkt worden. A.I. kan ook zelf assesments opstellen voor sollicitanten. Het is ook mogelijk een gepaste job met een profiel te matchen via Q&A’s op bijvoorbeeld jobbeurzen. De A.I. robot ‘Edgy’ gaat nog een stap verder en herkent gezicht en sentiment door te werken met speakers, camera’s en microfoons. Hij gaat zo in interactie met (potentiële) werknemers.

Conclusie?

A.I. is ongezien en quasi oneindig bruikbaar en inzetbaar. Het verandert en optimaliseert tal van processen en maakt het de mens een pak makkelijker waardoor hij bijvoorbeeld efficiënter kan gaan werken. A.I. zal de mens heus niet vervangen, maar hem wel bijzonder slim assisteren. Het belangrijkste is de balans te zoeken tussen het beste van de technologie en het beste van de mens, en die op elkaar af te stemmen.

Wil je weten wat A.I. voor jouw business kan betekenen?