Dupont NV springt op e-commerce trein met hulp van ConXioN

 Het aantal e-shoppers in België groeit gestaag, dat beseft Dupont NV maar al te goed. Voor de verdeler van klein keukenmateriaal voor de professional en de gepassioneerde hobbykok uit Kortrijk was de opdracht dan ook duidelijk: snel een ICT-partner zoeken om zich een plekje op de e-commerce trein te garanderen!

Dupont NV werd in 1984 opgericht door Dirk Dupont en begon als leverancier van klein materiaal voor hoofdzakelijk slagers, bakkers en vishandelaars. Al snel groeide er interesse vanuit andere markten zoals supermarkten, grootkeukens, horeca, rust- en verzorgingstehuizen. Sinds 2013 nam dochter Sarah het roer over. Vandaag is Dupont NV een gewaardeerd en gerenommeerd leverancier van een ruim en gevarieerd aanbod van professioneel materiaal voor de totale voedingssector, met een fysieke showroom/winkel van maar liefst 1.000 m².

Maar hoe inspelen op de toenemende vraag tot online aankopen? De zoektocht naar een geschikte partner voor de uitbouw van een e–commerce afdeling was begonnen.

Dirk dupont

“Een afspiegeling van de fysieke winkel”

Het eerste contact tussen ConXioN en Dupont NV dateert al van 2011. In dat jaar implementeerde de Vlaamse ICT-dienstenleverancier DBFACT, een ERP-oplossing bij Dupont NV. Een single point of entry software waarin alle werknemers toegang hebben tot informatie (van voorraadbeheer en prijzen tot facturatie) over alle 10.000 producten en 17.000 professionele en particuliere klanten.

Na die geslaagde eerste samenwerking riep Dupont NV in 2015 opnieuw de expertise in van ConXioN en zijn digitale partner Stack & Heap (S & H) voor de technische uitbouw van de e-commerce afdeling. De opdracht was om zowel een B2B- en B2C-website met webshops als een salesapp voor vertegenwoordigers te ontwikkelen die kunnen communiceren met de reeds bestaande ERP-oplossing.

Sarah Dupont, CEO van Dupont NV: “We hadden al een webshop voor particulieren, maar die was allerminst een afspiegeling van onze fysieke winkel. Het assortiment was lang niet zo uitgebreid, maar onze nieuwe B2C-webshop brengt daar verandering in. Ons volledige assortiment is nu ook online verkrijgbaar. De webshop is bovendien geïntegreerd in onze B2C-website, wat voordien ook niet het geval was.”

Kookboetiek Dupont

Naast de webshops, ook de salesapp

Ook de B2B-afdeling van Dupont NV is vandaag online aanwezig met een website en geïntegreerde shop. Op aanraden van ConXioN en S & H liet Dupont NV ook een salesapp ontwikkelen. “ConXioN en S & H hebben ons meteen overtuigd van de meerwaarde van een salesapp. Deze app verlicht de werkdruk voor onze B2B vertegenwoordigers. Bestellingen invoeren kan meteen op locatie bij de klant. Bovendien worden deze aankopen rechtstreeks naar ons ERP-systeem doorgestuurd via het nieuw ontwikkelde MADL-platform.”

MADL vormt brug tussen bedrijfssoftware en webapps

Het gloednieuw platform, een creatie van ConXioN en Stack & Heap, maakt snelle koppelingen mogelijk tussen de backoffice van bedrijven en hun webapplicaties. MADL, of Multiple Application Data Link, stuurt wijzigingen gemaakt in het ERP-systeem van bedrijven synchroon door naar alle gelinkte applicaties, van websites en apps tot CRM-platformen en servicebeheeroplossingen. Dupont NV is de eerste gebruiker van het nieuwe platform.

De grootste uitdaging voor ConXioN en S & H was dan ook het bouwen van die brug tussen het ERP-platform enerzijds en de websites en de salesapp van Dupont NV anderzijds. Stack & Heap verzorgde de bouw en de grafische opmaak van alle drie de applicaties. ConXioN ontwikkelde in samenspraak met S & H het nieuwe MADL-platform.

“Die koppeling was voor ons erg belangrijk”, aldus Sarah Dupont. “Wanneer we een prijs wijzigen in ons ERP-systeem moet die met één handeling simultaan op alle drie de applicaties kunnen worden doorgevoerd. MADL maakt dit mogelijk. Hetzelfde geldt voor promoties of content op de verschillende websites. Eén aanpassing in onze ERP moet resulteren in een simultane wijziging op de websites. En dat is nu ook zo. Daarnaast moeten de bestellingen die via onze websites en de salesapp binnenstromen onmiddellijk in het ERP-systeem worden opgeslagen voor de verdere verwerking en opvolging. Dat is geen probleem meer dankzij het MADL-platform. Het mag dan ook niet verbazen dat wij zeer enthousiast zijn over de realisaties van het team van ConXioN en Stack & Heap.”

MADL koppelt bovendien niet enkel met alle soorten webapplicaties, maar ook met platformen voor CRM en servicebeheer.