Persbericht – Duurzaam inzetbaar, langer werken in IT

Paul Cordonni van ConXioN in Mark Magazine

64 is hij, Paul Cordonni, en al 44 jaar actief in misschien wel de meest veranderende sector die er is. “Vroeger spraken we nog over mecanografie, vandaag is dat IT”.

Met een diploma van de hotelschool in Koksijde ging Paul Cordonni in 1972 aan de slag bij Olivetti als vertegenwoordiger van schrijf- en rekenmachines. Later werden dat boekhoudmachines, en nog later sprak men over micro-informatica. Via Interface en Infosoft kwam hij in 2003 uiteindelijk bij ConXioN terecht, een IT-bedrijf dat zich richt tot zelfstandigen en bedrijven, waar Paul actief is in de afdeling softwareverkoop.

“Ik ben op mijn zestigste op vervroegd pensioen gegaan, maar werk hier nog drie halve dagen per week”, vertelt hij. “Het werk is ongeveer hetzelfde gebleven alleen minder intensief. Voor mij is dit een kans om de draad niet helemaal door te knippen en nog mee te draaien in de job. Er is hier een heel aangename werksfeer, wat mij motiveert om verder te doen.”

GOESTING EN KENNIS Dat hij vandaag nog altijd meedraait, heeft zonder twijfel met die sfeer en goesting te maken, maar net zo goed met het feit dat Paul er steeds voor gezorgd heeft dat hij mee was. Sinds hij een opleiding boekhouding volgde om te begrijpen wat de toenmalige Olivettimachines precies deden, is hij niet meer gestopt met bijleren.” Er waren de opleidingen van de werkgever, maar daarnaast ook de cursussen die ik op eigen initiatief volgde. Dat waren vaak meer algemene informatica opleidingen, maar ook opleidingen in de diepte.” Wat hij aan jonge mensen zou aanraden om een loopbaan lang met goesting en kennis te blijven werken? “Je moet je bijscholen en regelmatig de moeite doen om bij te leren. Je moet ook een verlies kunnen incasseren – je verkoopt niet altijd – en karakter tonen om je te herpakken. Maar ook de motivatie is belangrijk: het plezier van nieuwe uitdagingen aan te gaan en nieuwe klanten te zien.”

Goesting in een uitdagende job bij ConXioN? Bekijk onze vacatures!