Persbericht – Kijkt Big Brother mee via het draadloze netwerk?

De Opinie van Kristof Groeneveld van ConXioN in Retail Update Magazine

Draadloze netwerken bieden een schat aan informatie. Dankzij analytics is te achterhalen wat zich in een retailomgeving afspeelt. Hoe gedragen klanten zich in de winkel, welk route volgen ze en hoe lang blijven ze waar staan? Kristof Groeneveld, solutions architect bij ConXioN, IT-partner voor kmo’s en midmarket ondernemingen, geeft aan wat een retailer met die data kan.

Wifi in toonzaal
cisco retail oplossing
Cisco Mobility Express Bundle

Hoe ‘bedreigend’ is die Big Brother?

Groeneveld: Wel, je kan via een netwerk toch wel behoorlijk wat zien… Meestal gebeuren analyses van data op basis van beperkte gegevens – waar bevindt de klant zich, waar groeperen mensen zich, dat soort dingen – maar diepgaander kan ook. De invoer bepaalt wat je op het netwerk kunt zien. Als een winkelbezoeker via wifi op een sociaal mediaplatform inlogt bijvoorbeeld, komen veel persoonlijke gegevens boven tafel, maar in dat geval is wel de login van de gebruiker en dus een akkoord via een zogenaamde ‘third party’ (Facebook, Instagram, Twitter en zo meer) vereist. De gebruiker geeft op die manier als het ware toestemming om geobserveerd te worden.

Wie inlogt, zorgt dus zelf voor inzage.

Groeneveld: Zolang je niet inlogt, stuurt je gsm beacons uit om een wireless netwerk te detecteren. De access points vangen die signalen op, maar nog zonder identiteitsgegevens, louter aanwezigheid. Pas als de gebruiker zich op het netwerk connecteert, zal hij extra informatie over zichzelf vrijgeven, waarop analyse mogelijk is. Door in te loggen, geeft je geregulariseerde toegang tot informatie over jezelf. Er is helemaal niets ‘achterbaks’ of onreglementair aan, maar mensen lezen niet altijd de kleine lettertjes en beseffen dus niet altijd waar ze akkoord voor geven… Persoonlijke informatie wordt echter gebruikt voor een gepersonaliseerde aanpak, zodat de consumenten aanbiedingen, promoties en een totaalervaring krijgen, op maat van hun interesses. Eén en ander zorgt er eveneens voor dat je geen algemene spam krijgt. Bovendien kunnen we trouwens denken aan het stimuleren van de veiligheid, aangezien je in een mogelijke noodsituatie weet wie waar zit.

Hoe gebeurt de analyse dan concreet?

Groeneveld: Ik zal even een voorbeeld geven. Onlangs hebben we een demo-opstelling geplaatst bij een meubelwinkel. Voorlopig werken drie van de dertien access points die voorzien zijn. Later coveren we de hele winkel, maar vooralsnog alleen de entree en de linker- en de rechtervleugel van de winkel. We gaan na hoe de klant zich in de winkel beweegt en voeren basisanalyses uit: hoe lang blijven ze, waar is de meeste trafiek? Als de klant zich met een guest login via een ‘third party’ met het draadloze netwerk connecteert, kunnen we de klanten volgen, hem eventueel messages sturen – “je krijgt 10% korting op een koffie in de bar om een eventuele aankoop verder te overwegen” – en eventueel zijn verblijf in de winkel verlengen en het beslissingsproces beïnvloeden.

Wat is het voordeel voor de retailer?

Groeneveld: In functie van het gedrag van de winkelbezoekers kun je tot een herinrichting van de winkel overgaan, zodat bepaalde producten of promoties beter tot hun recht komen. In principe zou dat met camera’s ook kunnen, maar door de login via een ‘third party’ verzamel je tevens gegevens over de consument: leeftijd, geslacht, interesses, bezoekfrequentie enzovoort. Je krijgt een overzicht van een account, waar je gepersonaliseerd op kunt inspelen, bijvoorbeeld met aangepaste kortingen. Je maakt de winkel of bepaalde minder bezochte zones op die manier aantrekkelijker voor de shopper en je kunt zijn interesses omzetten in extra verkoopmogelijkheden.

Is er ook een link met de online handel?

Groeneveld: Het aanbieden van een gratis wifi-netwerk in de winkel kan een manier zijn om meer klanten naar de fysieke winkel te krijgen. Mensen kijken sowieso online, maar het draadloze netwerk biedt extra mogelijkheden waarmee je de fysieke winkelervaring aantrekkelijker kunt maken. Wifi is op zich geen aantrekkelijke feature in een winkelomgeving, als het niets oplevert. De consument krijgt dankzij de kortingen en aanbiedingen iets terug voor de persoonlijke gegevens die hij via de gratis wifi in de winkel en de ‘third party’-login vrijgeeft, terwijl de retailer meer omzet kan realiseren door gebruik te maken van de persoonlijke informatie die hij via het netwerk krijgt.

Welke toekomst mogen we verwachten?

Groeneveld: Meer een meer zie je het gebruik van draadloze netwerken opkomen. Ze zijn betaalbaar en je krijgt er behoorlijk wat voor terug. Ook voor de klant is er een meerwaarde. Steeds meer ketens ontwikkelen een eigen app, waarmee ze de klant in de winkel toegang geven tot het netwerk, in ruil voor persoonlijke informatie. Dat soort gratis app’s worden ontzettend belangrijk. Via het ‘third party’-verhaal ontstaat extra potentieel. Klanten die loyaal zijn, kun je belonen met extra kortingen, op hun verjaardag bijvoorbeeld. Je kunt de frequentie van hun bezoeken registreren en hen bij een volgend bezoek een coupon aanreiken, of hun persoonlijke informatie gebruiken om hen gerichte berichten te sturen. Sommige mensen zullen het misschien wel wat ‘creepy’ vinden, maar het is nu eenmaal zo dat we constant gemonitord worden. Wie echt ‘veilig’ wil zijn, moet helemaal van het internet wegblijven. Ik herhaal trouwens: ze moeten altijd zelf nog eerst connectie maken met het draadloos netwerk en de ‘third party’. Velen willen dat best, want het is verdomd handig. (jhv)

Bron: Een artikel uit Retail Update Magazine

cisco certified partner

Wenst u meer te weten?