Slimmer werken met deze 5 lifehacking-tips

Timemanagement is een veelbesproken onderwerp. Soms moet je je geest even kunnen vertragen om te focussen op wat echt belangrijk is. We hebben 5 lifehacking-tips voor je op een rij gezet:

Plan een meeting … met jezelf

Begin je pas aan een project te werken wanneer dit urgent wordt? Vaak is dat te laat. Om je beter te focussen moet je de zogenaamde ‘urgentiedrukte’ omzeilen. Hoe? Plan, in je Outlook agenda, een moment met jezelf om alleen te werken aan bijvoorbeeld een belangrijke presentatie. Maak er een prioriteit van om deze ‘meeting’ altijd te laten doorgaan. Jij (en je brein) kunnen elke keer weer uitkijken naar een moment zonder afleiding.

Neem een korte pauze

Houd een wandelingetje, al is het voor een paar minuten. Het zal je tot rust brengen en je helpen om in een meer creatieve sfeer te komen. Zo denk je strategischer en komt er vaak al een eerste idee in je op wanneer je opnieuw aan je bureau gaat zitten.

Verander zo nu en dan van locatie en van medium

Slim werken betekent ook dat je voor verschillende taken een vaste (andere) plek kiest. Ga bijvoorbeeld naar een plek waar je alleen de meest dringende taken uitvoert. Denk bijvoorbeeld aan een koffiebar, de bibliotheek of thuis. Beantwoord geen mails of doe geen niet-dringende taken op deze plek. Zo weten je hersenen dat je op deze ‘denk-plek’ je enkel op belangrijke projecten concentreert.
Merk je dat je alleen naar een (leeg) scherm zit te staren? Probeer dan eens een ander medium of programma, zoals pen en papier of OneNote om notities te nemen.

Lifehacking

Doe een beroep op positieve ‘Peer Pressure’

Vraag een collega of teamgenoot, samen met jou, verantwoordelijkheid te nemen. Misschien zitten jullie in hetzelfde schuitje en heeft die collega ook moeite om tijd vrij te maken voor een belangrijk project. Blok een moment in jullie kalenders en dwing elkaar om samen aan jullie belangrijke projecten te werken.

Ken je ‘tools’ door en door

Verhoog je persoonlijke productiviteit door te weten hoe het programma waarmee je aan de slag gaat werkt. Zo kun je bijvoorbeeld in Excel heel eenvoudig en snel een enquête samenstellen en data verwerken en maak je met de nieuwste functies in PowerPoint supersnel een sprankelende presentatie.