Trendspotting: vinden is (vaak) makkelijker dan zoeken

De zomerperiode staat gelijk aan reizen: ver of dichtbij, exotisch avontuurlijk of puur ontspannend, alleen of met het gezin. En laat net dat allemaal de start van een bron van inspiratie zijn.

De voorbije jaren bracht ons een hoop aan trends, al dan niet technologische. Ook bijvoorbeeld maatschappelijke en wetenschappelijke trends. De een vindt al sneller zijn toepassing in bijvoorbeeld de bedrijfswereld, de andere lijkt maar ‘aan te modderen’. Maar is zo een trend dan per sé een onbruikbare? Helemaal niet…Het belangrijkste is tijdig mee te zijn met de “golf”, maar ook niet té vroeg. Don’t let the wave catch you. Surf mee op de juiste timing.

Trends ontstaan en groeien door mens, en gefaciliteerd door technologie

Een trend ontstaat doorgaans bij een idee of noodzaak bij mensen. Dat kan iets heel specifiek, maar ook iets heel breed zijn. Door de verstedelijking en nood aan betere mobiliteit ontstond de hype van bijvoorbeeld deeltuinen en deelfietsen in de stad. De mens had nood aan een hogere flexibiliteit en minder vaste kosten of investeringen. Ondertussen is de deeleconomie diep verworteld in grotere steden. Fietsen of deeltuinen komen nu ‘as a service’.

Maar ook op grotere schaal wordt het vertaalbaar: Über had het destijds vroeg begrepen en is nu al jaren een begrip en dient verschillende zaken ‘as a service’ aan. Het succes van bv. Über kwam er ook doordat de technologie steeds beschikbaarder werd, waardoor het bedrijf deze optimaal kon inzetten en haar diensten aanbieden. Met een tik op je app boek je een auto. Maar ondertussen heb je ook al “Über eats”, waarmee het bedrijf met dezelfde aanpak en technologie opnieuw een nieuwe trend bespeelt. Met succes. Technologie dus als facilitator voor menselijke ideeën en trends.

(lees verder onder de foto)

Broeihaarden van creativiteit en innovatie

Über is nu maar één van de vele bedrijven die tijdig een opkomende trend spotte, analyseerde en die vertaalde naar een werkbaar gegeven, met een reële afzetmarkt en oplossing voor de noden van de consument. Hippe bedrijven en merken begrepen dit ook al een tijd en kijken naar communities wereldwijd, om te zien wat er leeft. Het wordt vaak onderschat maar een subcultuur (zoals bv Hiphop en de Fascionata-Influencers op Instagram) zijn ware broeihaarden van creativiteit en innovatie. Ze slagen er als geen ander in hun creativiteit om te buigen naar vernieuwende ideeën. En daar ligt het belang voor bedrijven om mee te luisteren wat er beweegt, welke creativiteit tot een werkbaar gegeven met een innoverende oplossing kan zorgen. Al jaren omarmen merken deze communities en gaan ze met (al dan niet) externe experts of consultants, aan de slag in een innoverende  authentieke ‘lab-omgeving’.

Daar brengen ze de verschillende partijen samen en zoeken ze naar een vernieuwend product, dienst of oplossing. In vele gevallen helpt technologie de zoektocht naar het juiste product te faciliteren en op maat van de ‘technische consument’ (mediabewust en hypermedia-en technologieconsumerend) af te stemmen. Meteen de start van een circulair gegeven, waarbij continue research en innovatie centraal staan.

(lees verder onder de foto)

Ver weg, dichtbij, maar steeds onder je neus

Luisteren naar je klant is belangrijk, maar het is verstandiger die lijn ver door te trekken. Laat hem of haar mee je product of dienst vorm geven. Betrek er externe experts bij die je R&D mee kunnen uitbouwen, communities van binnen-en buitenland die je hopen inspiratie geven, enzovoort. Durf een experimentele lab-omgeving op te zetten waar de verschillende ideeën kunnen rijpen en getest worden.

En wat leuker om dit in een ongedwongen sfeer te ontdekken dan tijdens je vakantie? Het ideale moment om nieuwe culturen en ideeën en inspiratie op te doen.

  • Breek los van patronen
  • Ga de (echte) wijde wereld in
  • Laat je omringen door experts
  • Kijk gerust eens over de muur bij je (verre) buren
  • Ga naar evenementen waar jongeren, creatievelingen of specialisten samenkomen
  • Spreek met de community of kijk hoe Youngsters omgaan met media of producten

Het zijn ware inspiratie-bronnen die je even uit je comfort-zone kunnen brengen, maar je een hoop ideeën in de plaats geven.

Get out there and get inspired!

Wil je nog bijkomende inspiratie? Je kan hier ons Trendrapport downloaden en lezen.

In ons ConXioN Experience Center kan je terecht voor onder meer hackathons en gastcolleges of om je ideeën af te toetsen met je communities in een inspirerende digitale lab-omgeving.