Autofix stoelt toekomstgerichte strategie op netwerk en cloud

De automarkt evolueert snel, met name door de komst van de hybride en elektrische wagen. Autofix anticipeert met een toekomstgerichte strategie. Daarbij is een sleutelrol weggelegd voor netwerk en cloud.

Autofix biedt een ruim assortiment auto-onderdelen, gereedschap en producten voor garagisten, carrosseriebedrijven en de industrie. De roots van het bedrijf liggen bij de winkel van Jean-Pierre en Christine Declercq in Kuurne, gestart eind de jaren 80. In 2017 namen de drie zonen van het echtpaar de zaak over. Zij gaan resoluut voor schaalvergroting. De voorbije jaren groeide Autofix uit tot een bedrijf met 96 medewerkers en elf winkelpunten.

Om de snelle expansie van de onderneming adequaat te ondersteunen, ging Autofix op zoek naar een nieuwe ERP-omgeving. “De keuze viel op het pakket Dimasys van Infomat”, vertelt zaakvoerder Christophe Declercq. “Maar minstens even belangrijk was dat we eerst goed nadachten over hoe we de onderliggende IT-infrastructuur zouden aanpakken.” Bij Autofix neemt het aantal winkelpunten gestaag toe. Voor het bedrijf is het belangrijk dat het een nieuwe winkel snel op zijn ERP-platform kan aansluiten.

De tekst gaat verder onder de video.

Cloud eerst

Eerder had Autofix samen met Proximus al de connectiviteit van de onderneming op punt gesteld. Het contact met Proximus leidde naar partner ConXioN. “Uiteindelijk maakte de combinatie van die twee het verschil”, zegt Christophe. Conxion bouwde in overleg met Infomat een ERP-proefopstelling uit op Microsoft Azure. “Dat verliep heel vlot en legde zo de basis voor de huidige cloud-first strategie van Autofix”, vertelt Kristof Vansteeland, Executive Business Manager bij ConXioN. “De keuze voor de cloud biedt Autofix de mogelijkheid de ERP-oplossing te schalen, maar tegelijk het beheer en de beveiliging ervan centraal en eenvoudig te houden.”

Office 365 en Teams voor hybride werken

Helemaal nieuw was de strategische keuze voor de cloud niet, want Autofix had eerder al Office 365 in gebruik genomen. “Tijdens de lockdowns heeft ons dat enorm geholpen”, legt Christophe uit. “We konden vlot op thuiswerk overstappen, terwijl we met Teams ook vanop afstand makkelijk konden vergaderen.” Bijkomend voordeel van Office 365 is dat het Autofix toelaat snel te schakelen. “We behouden altijd het overzicht. Het is heel makkelijk om een nieuwe medewerker op het platform toe te voegen. In een bedrijf dat snel groeit, is dat een must.”

De tekst gaat verder onder de quote.

We ondersteunen de groei van Autofix met een cloud-first strategie: toepassingen in de cloud zijn makkelijk te schalen en te beheren.

– Christophe Declercq, zaakvoerder van Autofix

Overzicht over bedrijfsnetwerk via de cloud

Om alles veilig te laten verlopen, rekent Autofix op Cisco Umbrella. Die oplossing zorgt voor de beveiliging van het hele bedrijfsnetwerk. “Via een portaal in de cloud behouden we het overzicht over het netwerk”, vervolgt Christophe. Ook hier fungeerde ConXioN als uniek aanspreekpunt voor het bedrijf. Stap voor stap heeft ConXioN in alle vestigingen de infrastructuur vernieuwd. Er kwam overal nieuwe bekabeling, nieuwe firewalls en switches.

Juiste partners bepalen succes

Ook die oefening illustreert mooi hoe er telkens een efficiënte driehoeksverhouding ontstaat tussen Autofix, Proximus en een Proximus-partner. “Heel vaak had Autofix al een vrij duidelijk traject voor ogen, maar wist het bedrijf nog niet concreet met welke partners hij dat zou uitwerken”, zegt Gert Vanackere, Enterprise Account Manager Vlaanderen bij Proximus. “Vanuit ons brede partnernetwerk brachten wij Autofix telkens met de juiste partij in contact: ConXioN voor het IT-luik, InterIT voor telefonie en Vandenabeele voor support rond mobiele toestellen.”

Proximus treedt daarbij graag op als de lijm die het geheel samenhoudt. “Alles staat of valt met een goede communicatie”, vervolgt Gert. “Samen met onze partners plaatsen we de klant op de eerste plaats. Het gaat erom dat we de ondersteuning van de klant als een gemeenschappelijk doel beschouwen.”

De tekst gaat verder onder de quote.

Onze branche draait op volume. Daarom breiden we uit met nieuwe winkelpunten, die we snel in het bedrijfsnetwerk moeten kunnen integreren.

– Christophe Declercq, zaakvoerder van Autofix

Gestroomlijnde werking

Het resultaat van die oefening leverde Autofix onder meer een beveiligd netwerk en de keuze voor de cloud op, waarmee het bedrijf zijn interne werking nu verder stroomlijnt. “Dat zorgt er uiteindelijk ook voor dat we onze klanten vlotter kunnen bedienen.” Het netwerk blijft essentieel voor de verdere uitbouw van Autofix, met name langs digitale weg. “We werken volop aan een nieuwe webshop”, klinkt het. “Klanten zullen gepersonaliseerde toegang krijgen, waar ze bestellingen kunnen plaatsen en opvolgen, hun bestelhistoriek raadplegen, enzovoort.”

Toekomstgericht

Met de webshop stelt Autofix zich toekomstgericht op. “In onze branche is er duidelijk een consolidatiebeweging aan de gang”, zegt Christophe. “Het gaat om volume. Daar spelen we op in met nieuwe winkels.” Door de opkomst van de hybride en elektrische wagens verandert straks ook het profiel van de klanten van Autofix. “De automerken stoten concessies af, waardoor het belang van de niet-merkgebonden garagist straks alleen maar toeneemt. Het is voor die universele garagist dat we een onestopshop willen zijn, in de winkels, maar evengoed digitaal.”

Bron: Autofix stoelt toekomst op netwerk en cloud | Proximus.

Cisco Meraki

Benieuwd naar wat ConXioN voor jouw organisatie kan doen?

Net als voor Autofix kan ConXioN ook voor jouw organisatie een gepaste oplossing uitwerken. Neem snel contact met ons op en we bekijken samen de mogelijkheden.