Vanomobil kiest voor uniek digitaal eco-systeem

Vanomobil biedt klanten impactvolle digitale communicatie en ‘customer experience’ dankzij nieuw digitaal eco-systeem

Vanomobil is een familiebedrijf met 30 jaar ervaring in de motorhome-wereld. Het bedrijf streeft elke dag opnieuw naar de ultieme tevredenheid bij haar klanten en biedt ze naast de perfecte mobilhome een gepersonaliseerde aanpak in aanbod en service. Eigenaars van een motorhome kopen geen auto, maar een vakantie in stijl en luxe. De Vanomobil-“familie” telt intussen meer dan 5000 motorhome-eigenaars. Het bedrijf zelf heeft meer dan 50 medewerkers in dienst op 3 verschillende verkooppunten (Deerlijk, Hoogstraten en Tremelo)

Vanomobil staat borg voor een gepersonaliseerde, efficiënte en klantgerichte service waarbij het een bijkomende beleving wil bieden, in en buiten de showroom.

De aanleiding: kluwen aan platformen en partners bemoeilijkt impactvolle klantencommunicatie

Even geleden verhuisde Vanomobil naar Deerlijk. Een nieuw hoofdkantoor vraagt om de juiste ICT-omgeving. Een krachtig, flexibel en gebruiksvriendelijk platform in een secure omgeving die de communicatie met klanten verbetert. Dat was de vraag en het uitgangspunt van het bedrijf. Tot voor de nieuwe opzet kampte Vanomobil met een kluwen aan verschillende platformen, tools, leveranciers en andere externe partijen, waardoor het geheel moeilijk overzichtelijk en beheerbaar werd. Het zorgde voor vele obstakels en communicatie verliep eerder moeizaam. De verschillende tools communiceerden niet optimaal met elkaar en het geheel werd een dure zaak, ook in onderhoud. Daarbij kwam dat de security van dit geheel in het gedrang kwam, en er dus grotere kans ontstond op security en stability threats.

De vraag kwam er of ConXioN dit alles kon oplossen en kon zorgen voor een performante, kostenefficiënte, veilige en gebruiksvriendelijke omgeving. Vanomobil wil namelijk nog meer inzetten op customer experience, en dit zowel in als buiten de showrooms. Impactvolle communicatie met de (potentiële) koper en klant, maar ook interne medewerkers. Met andere woorden: hoe ga je van een logge omgeving naar een slimme en snel wendbare, die je communicatie aanzienlijk verbetert, die ‘future proof’ is en dus in staat moet zijn extra mogelijkheden te scheppen? Want de ambities van het bedrijf liggen hoog.

Naar een nieuw performant, veilig en gebruiksvriendelijk digitaal eco-systeem

ConXioN vatte de koe direct bij de horens en zette een conference call op met Cisco London. Samen zetten ze een demo-omgeving op zodat Vanomobil meteen kon zién én beleven hoe het systeem zou gaan werken en beheerd kan worden. Er werd gekozen voor een ‘full stack Meraki’-oplossing waarin ook het draadloos netwerk een belangrijke en prominente rol zou gaan spelen. Met de opzet van dit draadloos netwerk kwam ook meteen het voorstel van ‘gelaagde security’ waardoor het netwerk top-bottom absolute veiligheid garandeert: op web layer als ook op end-point device layer. Een ongeziene beveiliging van het volledige nieuwe digitaal eco-systeem bij Vanomobil.

”ConXioN ‘ontzorgt’ me van alle ICT-problemen zodat ik me 100% kan concentreren op mijn ‘corebusiness’: mijn klanten een mooie vakantie bezorgen” (Ignace Coudron, CEO Vanomobil)

Naast de optimale beveiliging van het eco-systeem speelt ook het gebruiksgemak van het platform een belangrijke rol. Het eco-systeem bundelt het geheel tot één centraal en makkelijk beheerbaar dashboard, waardoor in één oogopslag de status van het systeem duidelijk wordt weergegeven, ook op mobiel. Een briljant gebruiksgemak dat komt met een extra gemoedsrust omdat alles altijd ‘up to date’ en beveiligd is en overal kan worden gecheckt.

Doordat alvast de zorg rond veiligheid wegviel, kon de klant van nu af aan zich richten op wat echt belangrijk is voor zijn business: meerwaarde creëren in de communicatie en ‘customer experience’ bij zijn klanten.

Context-based marketing via WiFi

Het draadloos netwerk biedt Vanomobil eindeloze mogelijkheden. Zo kan Vanomobil onder meer communicatie voeren met wie in het netwerk actief is. Het netwerk detecteert en herkent unieke profielen en hun bezoeksfrequentie en -locatie in het netwerk waardoor Vanombil ‘context marketing’ kan voeren: op basis van het gedrag van de ingelogde klant of potentiële klant wordt het mogelijk communicatie en of promotie te personaliseren op dit profiel en bijhorend gedrag. Nieuwe bezoekers krijgen zo bijvoorbeeld andere ‘triggers’ dan wie er al eerder was. Een sterk staaltje van super-gepersonaliseerde communicatie met de klant. Onnodig te zeggen dat hierdoor een bijzondere meerwaarde en beleving ontstaat voor zowel Vanomobil als de (potentiële) klant. Net dat waar Vanomobil naar op zoek was. Het bedrijf beschikt nu niet enkele over de juiste digitale (ICT) fundamenten voor een ‘future proof’ transformatie , de infrastructuur zorgt ervoor dat het bedrijf zeer wendbaar is en snel kan (bij)schakelen waar het wil. Of hoe digitale transformatie inzake communicatie start bij de juiste digitale pijlers te voorzien.

Naar een slimme en snelgroeiende collaboratie-omgeving

Door dit nieuwe uiterst flexibele eco-systeem, kreeg Vanomobil de kans om weer meer te focussen op haar core business en kon het verder gaan groeien. Ook het nut van slimme software werd heel snel duidelijk dus schakelde het bedrijf over naar Office 365 met ongekende en continue uitbreidbare mogelijkheden inzake communicatie, projectmanagement, interne en externe collaboratie en een brede waaier aan nieuwe applicaties.

Een jaar later is het bedrijf uitgegroeid tot een voorbeeld van een ‘smart digital workplace’, waar IT-zorgen volledig zijn ontnomen en de focus is gelegd op efficiëntie, productiviteit en kwaliteitsvolle communicatie in een sterke, stabiele en veilige omgeving.

De hele rit van intake, over advies, begeleiding en oplevering duurde amper 2 weken. Een duidelijke, snelle stap voorwaarts en ontlast van (ICT-) zorgen. Daarnaast doet ConXioN bijkomend onderzoek (R&D) naar vernieuwende toepassingen met het nieuwe digitale ecosysteem. Vanomobil omarmt ConXioN als Trusted partner, Advisor en Business Intelligence Consultant in hun verdere ontwikkeling en groei naar een volwaardige ‘smart digital business’.