conxion logo wit
Klantenzone

Alles wat je als klant nodig hebt, verzameld op één plek.

Volg ons!

Nieuws

Meer werkgeluk met het ‘goestingproject’ van ConXioN

Meer werkgeluk met het ‘goestingproject’ van ConXioN

Van moetivatie naar goesting

Goangoesting en groei, dat is ConXioN in een notendop. Maar als ‘goesting’ sinds jaar en dag een van de kernwaarden van ConXioN is, waarom komt er dan een ‘goestingproject’?

 

Net zoals bij zoveel andere bedrijven bracht het voorbije jaar grote uitdagingen met zich mee. Met de groei bij ConXioN zat het alvast goed: in 2020 groeide ConXioN van 75 naar maar liefst 100 werknemers, om zo de klanten nog beter van dienst te kunnen zijn. Maar het spreekt voor zich dat thuiswerkplicht het moeilijker maakt voor (nieuwe) collega’s om altijd 100% te kunnen goan of elke dag met volle goesting aan de slag te gaan. Daarom besloot ConXioN om in zee te gaan met Impetus Academy, een spinoff van Ugent die gespecialiseerd is in leiderschaps- en organisatieontwikkeling op basis van wetenschappelijk onderzoek.

goestingproject ConXioN werknemers

Het goestingproject

ConXioN trapte recent het interne ‘goestingproject’ af. Zoals de naam het zelf al zegt wordt met dat project gepolst naar hoe het staat met de motivatie van de 100 ConXioNeers na een jaar van enorme groei én bijna non-stop verplicht thuiswerk. Daarbij wordt rekening gehouden met het ABC: de Autonomie, verBondenheid en Competentie van de medewerkers. Met andere woorden: hebben de collega’s het gevoel dat ze zichzelf kunnen en mogen zijn, voelen ze zich verbonden met hun collega’s, leidinggevende en organisatie, en hebben ze het gevoel dat ze doen waar ze goed in zijn én nog kunnen bijleren? Zo kan worden nagegaan waar de ConXioNeers energie van krijgen en of ze op de juiste plek zitten.

 

Met een virtuele en interactieve kick-off krijgen alle collega’s een duidelijke introductie door Impetus Academy en vervolgens krijgen ze een wetenschappelijke vragenlijst voorgeschoteld. Die polst per afdeling naar hoe de medewerkers het leiderschap ervaren, of ze burn-outsymptomen vertonen, of ze ’s ochtends met veel enthousiasme naar het werk komen … Met andere woorden: er wordt gecheckt of werknemers vooral moetivatie hebben (druk van binnen- of buitenaf, bijvoorbeeld geld verdienen, omdat je anders gestraft wordt of je schuldig voelt) of vooral goesting (persoonlijke waarde of passie, bijvoorbeeld omdat je er plezier uithaalt, of omdat je er energie van krijgt).

 

De tekst gaat verder onder de foto.

ConXioN-Fun

De resultaten van die vragenlijst worden vervolgens besproken in een volgende virtuele bijeenkomst. Daarbij kreeg het team per afdeling de resultaten te zien. (Even een kijkje in interne keuken: bij de ConXioNeers is de goesting alvast veel groter dan de moetivatie! 🥳) Maar daar blijft het niet bij. De teamleads krijgen aparte workshops en e-learnings, die de nodige handvaten moeten bieden om hun groeiend team verder te ondersteunen.

 

Het doel? Inzicht  krijgen in de state of mind van de ConXioNeers, verbeterpunten formuleren waar nodig en werken aan een motiverende bedrijfscultuur waar motivatie en goesting veel meer aanwezig zijn dan externe druk. Dat vertelt ook onze HR-manager Hanne, die de drijvende kracht is achter het goestingproject: “Het is voor ons heel belangrijk dat onze werknemers zich goed voelen in hun team en takenpakket. En dan gaat het om alle werknemers: niet alleen wie er recent bij kwam, maar ook de collega’s die al langer deel uitmaken van het bedrijf. De recente thuiswerkplicht én de grote groei van 2020 vormen daarbij een uitdaging. Door de motivatie bij onze teams te meten en teamleads te coachen om hun groeiend team op basis van die resultaten te ondersteunen, timmeren we verder aan een motiverende bedrijfscultuur. We willen dus van moetivatie naar nóg meer goesting.”

Partnership met wetenschappelijke insteek

Met Impetus Academy kozen we voor een partner die ConXioN een wetenschappelijk onderbouwde survey en begeleiding kan aanbieden. Deze spin-off van Universiteit Gent is gespecialiseerd in leiderschaps- en organisatieontwikkeling. De meerwaarde? “Met Impetus Academy kozen we voor een partner die onze unieke bedrijfscultuur heel exact kan opmeten. Doordat elke stap op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd is, zijn we ook zeker dat de opvolging zijn vruchten zal afwerpen.”

 

Het persbericht en het volledige persdossier lees je hier na.

En hoe zit het met jouw goesting?

Heb jij goesting voor 10? Of wil je het goestingproject graag vanop de eerste rij meemaken?