Builthings: Gedaan met de eindeloze stroom mails

Bouwonderneming Builthings schakelt over op samenwerkingsplatform SharePoint voor de coördinatie van haar bouwprojecten.

Gebruik maken van Azure Cloud en Microsoft 365 om schaalbaarheid te creëren

SharePoint-omgeving om mobiel werken te faciliteren en partnerships te versterken

Vernieuwing van hardware toestellen met ConXioN Managed services om medewerkers optimaal en vooral hybride te laten werken

Industrie

Bouwsector

Hoofdkantoor

Destelbergen, België

Technologie

Azure Cloud / Microsoft 365 / SharePoint / Devices / Managed Services

‘Om efficiënter te werken schakelen we enkele versnellingen hoger met de digitalisering van onze onderneming’, zegt Jo van Der Vorst, CEO van Builthings. De algemene bouwondernemer uit Destelbergen richt zich hoofdzakelijk op de B2B-markt en is sterk aanwezig in de niche van fitnesssector. Zo bouwt Builthings tot in Spanje en Duitsland vestigingen van fitnessketen Basic Fit.

We zijn gedwongen om heel snel te evolueren

De voorbije twee jaar botste de kmo op haar eigen digitale grenzen. ‘Iedereen thuis werken, daar waren we bijvoorbeeld niet op voorbereid. We hadden niet de hardware – niet alle medewerkers hadden een laptop – en ook de software was niet optimaal. We zijn gedwongen om heel snel te evolueren’, zegt van Der Vorst. Het bouwbedrijf investeerde in de aankoop van extra laptops, want veel medewerkers hadden nog een vaste computer op kantoor.

Time is money

Maar ook de mindset is intussen veranderd. ‘Voor de coronacrisis was thuiswerk eerder uitzonderlijk. Dat is wel geëvolueerd. We zijn een weg ingeslagen waarvan we niet meer terugkeren. Niet dat we van thuiswerk plots een algemene regel maken. Maar op individueel niveau zullen we nu wel bekijken wat mogelijk en wenselijk is.’

 

Samenwerken

Ook voor zijn software is de bouwondernemer een nieuwe weg ingeslagen. ‘Onze projectleiders zijn het aanspreekpunt tussen de klant en de onderaannemers die de bouwwerken uitvoeren. Wij coördineren dus heel veel data, die allemaal tot bij de juiste mensen moeten raken. En daar botsten we op onze limieten. We merkten dat we de hele tijd opslagruimte moesten bijkopen voor onze data’, zegt van Der Vorst. Daarom is de bouwonderneming nu volop bezig met de transitie van alle data naar het SharePoint-platform van Microsoft.

Iedereen thuis aan het werk, daar waren wij niet op voorbereid.

JO VAN DER VORST, CEO VAN BUILTHINGS

De medewerkers kregen allemaal een opleiding voor het nieuwe platform. ‘Het doel? Eerst en vooral de informatiestroom vlotter laten verlopen. Met het nieuwe platform wordt het makkelijker om alle informatie en communicatie te traceren. Uiteindelijk zorgt dat ook voor een vlottere samenwerking en een beter dossierbeheer.’ Zo doet Builthings bijvoorbeeld veel projecten in Frankrijk, met medewerkers die zowel vanuit Frankrijk als België aan hetzelfde dossier werken.

 

‘Tot dusver ging de coördinatie van een project gepaard met heel veel mails heen en weer, waardoor van sommige documenten en plannen weleens verschillende versies ontstonden. Dat is niet efficiënt. Soms werkten medewerkers aan een verouderd document, met veel verloren werkuren tot gevolg. Met een gemeenschappelijk platform laten we die eindeloze stroom mails en de bijkomende inefficiëntie achter ons’, besluit van Der Vorst.

Externe partners

Momenteel gebruiken alleen de eigen medewerkers het Sharepoint-platform. In een volgende fase moet de toepassing ook toegankelijk worden voor externe partners. ‘De onderaannemers gebruiken onze plannen en hebben de informatie nodig die wij verzamelen. Het is dus een logische stap dat ook zij toegang krijgen tot het platform, of ten minste tot de delen die wij voor hen relevant achten’, zegt van Der Vorst.

Gebruik maken van Azure Cloud en Microsoft 365 om schaalbaarheid te creëren

SharePoint omgeving om mobiel werken te faciliteren en partnerships te versterken

Vernieuwing van hardware toestellen met ConXioN Managed services om medewerkers optimaal en vooral hybride te laten werken

Industrie

Bouwsector

Hoofdkantoor

Destelbergen, België

Technologie

Azure Cloud/ Microsoft 365/ SharePoint/ Devices/ Managed services

Gerelateerde referenties

Voorgevel van Bellimmo, een horecaspecialist, met duidelijk zichtbaar bedrijfslogo en ingang

Bellimmo gaat digitaal: 95% van klanten bestelt nu via webshop

Om in te spelen op de groeiende klantvraag en hun interne processen te optimaliseren, koos Bellimmo voor een volledige integratie van Microsoft Business Central als hun ERP-systeem. Deze integratie biedt het bedrijf de mogelijkheid om bestellingen efficiënter te verwerken en het voorraadbeheer te verbeteren. Dankzij de overstap naar dit digitale systeem kan maar liefst 95% van de klanten nu eenvoudig bestellingen plaatsen via de webshop. Dit heeft zowel de klanttevredenheid als de operationele efficiëntie aanzienlijk verhoogd.

Benieuwd naar wat ConXioN voor jouw organisatie kan doen?

Net als voor Igepa Belux kan ConXioN ook voor jouw organisatie een gepaste oplossing uitwerken. Neem snel contact met ons op en we bekijken samen de mogelijkheden.