conxion logo wit
Klantenzone

Alles wat je als klant nodig hebt, verzameld op één plek.

Volg ons!

Nieuws

Hoe introduceer ik een succesvolle verandering?

Hoe introduceer ik een succesvolle verandering?

Zoals beloofd bij onze kennismaking neem ik je graag mee in de praktijk van Change Management. En dat doen we altijd door vanuit een vraag te starten.

 

Zoals bijvoorbeeld:

Q: Hoe houden we rekening met de mensen achter de processen zodat een verandering slaagt?

Onlangs had ik samen met een collega een verkennend gesprek met een mogelijke nieuwe partner. Deze specifieke organisatie heeft een pittig jaar achter de rug. Niet alleen moest er een volledige nieuwe manier van werken geïntroduceerd worden door het gekende Covid-19-verhaal, de organisatie besliste om in hetzelfde jaar ook nog eens te fusioneren. Ik overdrijf dus niet als ik het pittig noem!

 

Hier stopt het echter niet, want dit betekent natuurlijk dat niet alleen de mensen uit beide bedrijven, maar ook al hun systemen moeten leren samenwerken. Het moet mogelijk worden dat beide partijen toegang krijgen tot elkaars documenten en dat collega’s gelijktijdig in hetzelfde document kunnen werken. Kortom, die twee partijen moeten uitgroeien tot één vlotjes draaiend geheel.

 

Iedereen zal begrijpen dat dat geen sinecure is in deze tijden. Hoe breng je mensen samen zonder dat ze elkaar in levenden lijve ontmoeten? Hoe zorg je ervoor dat twee organisaties elkaars manier van werken leren kennen, overleggen en samen tot de beste werkwijze komen?

 

Een ideaal project om Change Management als leidraad te nemen. Want is dit wel een goed idee? Zo snel na de fusie én na een pittig jaar op de proppen te komen met nóg een verandering om u tegen te zeggen? Vandaar dat het zo belangrijk is om in de eerste plaats te luisteren naar je mensen. Zien zij die hele verandering op dit moment wel zitten?

A: Creëer bewustzijn bij je medewerkers

Omdat het erg belangrijk is dat je van bij het prille begin je werknemers bij de verandering betrekt, stelden we voor om te beginnen met een enquête. Deze vragenlijst peilt naar heel wat onderwerpen, zoals IT-kennis, opleiding, de huidige situatie op vlak van centrale bedrijfsprocessen zoals communicatie en documentbeheer … Aan de hand van de resultaten van de enquête bepalen we samen met de klant een roadmap: we leren eruit welke uitdagingen we best als eerste aanpakken en eventueel automatiseren. En de vragenlijst biedt ons ook een antwoord op de vraag van vandaag, namelijk: is het wel een goed idee om nu alweer een grote verandering door te voeren?

 

Wat deze enquête vooral doet is een van de pilaren van het Change Management-principe: ze creëert ‘bewustzijn‘, ze zorgt ervoor dat medewerkers beseffen dat er nood is aan verandering.

 

Als je het goed aanpakt, dan kijken je medewerkers samen met jou uit naar een verandering. De verzuchting “dat loopt hier nu echt fout” kan dan een “er wordt naar ons geluisterd, we weten dat het beter wordt, we werken er samen aan en tegen de zomer zal het er ook effectief anders uitzien!” worden.

 

Zo’n enquête is natuurlijk maar een van de vele mogelijkheden om het bewustzijn aan te wakkeren. Een andere, zeer belangrijke, optie is communicatie. Verzwijg je verandering niet, je zal er enkel ongerustheid mee teweegbrengen in de wandelgangen. Ik hoorde onlangs van een collega van een ander bedrijf dat er – door het gebrek aan duidelijke communicatie – zelfs een staking op poten werd gezet. Dit wil je vermijden, geloof mij maar.

 

Zorg dus voor regelmatige, maar ook en vooral duidelijke communicatie. Elke medewerker van je organisatie moet begrijpen waarom verandering nodig is. En die waarom brengt ons naadloos bij de volgende stap, een stap die ik graag met je bespreek in een volgende blog. Iets om naar uit te kijken, toch?

 

Zit je zelf ook met een verandering en weet je niet hoe die aan te pakken? Ons Business Consultancy team helpt je graag verder. Neem gerust contact op.

Christine in haar eigen woorden

Ik ben Christine Gielen, dit jaar een halve eeuw oud en 30 jaar geleden begonnen aan mijn professionele carrière. Ik heb heel wat verschillende watertjes doorzwommen en daardoor heel veel ervaring op mogen doen. Nu ben ik een radertje in de goed geoliede machine van Business Consultants binnen ConXioN.

 

Als Business Consultant is het onze missie om klanten te helpen groeien met (een combinatie van) verschillende diensten, tools en oplossingen. Elk van ons heeft zijn eigen specialisatie en de mijne is Change Management. Wat dit precies inhoudt, ontdek je in mijn blogposts. 

 

Wil je graag dat ik in een volgende blogpost antwoord geef op jouw vraag over Change Management? Je vragen, suggesties en bemerkingen zijn van harte welkom!

Christine Gielen

Nu meer werknemers samenwerken aan een document is het van cruciaal belang voor stakeholders om te weten wanneer collega’s belangrijke wijzigingen aanbrengen. Automatische meldingen houden deze belanghebbenden op de hoogte van updates. Gebruikers kunnen bepalen langs welke chats en kanalen meldingen worden verzonden en hoe frequent dit gebeurt. Bovendien kunnen specifieke adaptieve kaarten worden uitgestuurd op basis van het type melding, waardoor je met workflows nog betere integraties bekomt. Zo’n kaart kun je zien als een soort informatieblok waarmee je info deelt tussen Teams en een andere applicatie.