ConXioN als partner van de Belgian Podcast Awards

ConXioN is trotse partner van de Belgian Podcast Awards. ‘Waarom zet een IT-bedrijf haar schouders onder een podcast-initiatief?’ horen we je misschien denken. En waarom creëerde ConXioN haar eigen podcast-format? We vragen het aan Charlotte Vansteenkiste, Marketing Manager bij ConXioN en de power lady achter ConXioN’s eigen Media House.

ConXioN als partner van de Belgian Podcast Awards

Als trotse partner van de Belgian Podcast Awards zet ConXioN haar schouders onder de categorieën ‘Corporate’ en ‘Smartest Podcast’. ‘Wij geloven zelf heel sterk in podcasts als inspirator’, vertelt Charlotte Vansteenkiste, Marketing Manager bij ConXioN. ‘Het was dan ook een logische keuze om zelf aan de slag te gaan en mensen te inspireren op vlak van (het belang en de mogelijkheden van) technologie. Maar er bestaat nog zoveel meer heerlijke audiocontent die mensen kunnen helpen hun persoonlijk leven en/of hun bedrijfsleven naar een hoger niveau te tillen. De genomineerden zijn stuk voor stuk inspirerende content creators binnen hun eigen vakgebied en we dragen dan ook heel graag bij aan hun naamsbekendheid.’

De Belgian Podcast Awards zet sinds 2021 jaarlijks Belgische podcasts in de kijker. Binnen 19 verschillende categorieën bekroont de jury vol experten een winnaar. ConXioN zet haar schouders onder de categorie ‘Corporate’, met als genomineerden Fokus Podcast, Samen Sterk!, A-typisch ondernemen, Knappe Koppen, Bold & pepper podcast, Grensverleggers, Dierenduin, Hybrid Work Podcast en Yellow Vibes. ConXioN is ook partner van de categorie ‘Smartest Podcast’, met genomineerden Mag het iets minder zijn?, Rechtspraak, Universiteit van Vlaanderen, Data Science at Home, Vrolijke Vrekken, Nieuwe Feiten, Architectura podcast, Start To Metaverse, Vraag Het Aan en De Beurs van Charlotte en Cédric. We wensen alle genomineerden veel succes!

52 Topics-podcast

Die eigen podcast waar Charlotte over spreekt, dat is ’52 Topics’. Over 52 afleveringen heen tackelen hosts Kevin en Maarten technische hot topics, maar doen dat in begrijpelijke taal én 10 minuten. Zo willen ze technologie toegankelijk maken. Wekelijks verschijnt een nieuwe aflevering – al dan niet met een gastspreker – op YouTube en Spotify.

Een IT-bedrijf dat start met een eigen podcast, dat lijkt misschien niet voor de hand liggend. Toch is het een heel vanzelfsprekende keuze, vertelt Charlotte: ‘ConXioN is een trusted advisor voor haar klanten en wil hen inspireren met onze technische expertise. Technologie is immers een business enabler en dat willen we op zoveel mogelijk manieren evangeliseren. Daarnaast willen we ook een goede en diepgaande connectie creëren met onze klanten, partners en medewerkers. Dat doen we aan de hand van events, trainingen en meetups in het Experience Center, een digitaal platform ConXioN One, maar nu dus ook via onze podcast.’

‘Een podcast beluisteren is vaak een gewoonte: iets wat je doet op weg naar het werk of wanneer je aan het sporten bent. Zelf ben ik ook helemaal overtuigd van podcasting: het verrijkt je content- en mediamix en je kan zelf kiezen wanneer je dit bekijkt of beluistert. Het is priceless om op die manier deel te kunnen uitmaken van iemands dagelijkse routine. We verdelen dan ook onze technische talkshow via YouTube en Spotify. Zo creëren we een on demand aanbod.’

‘Daarnaast toont 52 Topics ook wie ConXioN is. ConXioN heeft een hoog rock ‘n’ roll-gehalte, en het is fijn om die funfactor naar boven te halen bij onze hosts Kevin en Maarten, maar ook bij de gastsprekers en crew, en de luisteraar.’ 

Het ConXioN Media House

Zo’n groot, wekelijks terugkerend format ontwikkelen is geen sinecure en vraagt heel wat tijd en expertise. Toch is het een volledig intern project voor ConXioN, een unieke marketingstrategie die haar vruchten afwerpt.

‘Als partner van Club Brugge werken we nauw samen met het Club Media House en zien we het succes vanop de eerste rij. En dat heeft ons geïnspireerd’, vertelt Charlotte. ‘Covid-19 is een absolute stroomversneller geweest in een compleet andere manier van werken. De pandemie heeft ons onze gewoontes, routines en time management onder de loep doen nemen. En tijd is in mijn ogen het kostbaarste goed in een B2B-omgeving.

Charlotte Vansteenkiste

‘Bedrijven moesten in de eerste coronagolf hun manier van werken compleet aanpassen: data, maar ook complete teams, moesten plots van thuis bereikbaar zijn. Onze klanten stapten dus massaal over naar de cloud. Ook voor ons veranderde er veel: we konden onze klanten niet meer inspireren met fysieke events en Experience Tours in ons Experience Center. Toch wilden we onze klanten niet in de kou laten staan en hun overstap naar de cloud faciliteren. We hebben de focus van onze marketingstrategie dan ook sterk gewijzigd. Tijdens de eerste coronagolven hielpen we bijvoorbeeld onze klanten met de adoptie van Microsoft Teams door webinars. Bijna 1.000 mensen op 1 week tijd kunnen helpen bij de organisatie van hun thuiswerk, dat was een hyperscaler voor ons én onze klanten.’

‘Na een tijd merkten we echter een enorme afname in het aantal deelnemers aan onze webinars. Trad er webinarmoeheid op? We wilden niet zomaar assumpties maken en hebben onze klanten bevraagd met de hulp van Howest. Het antwoord bleek: neen. De klant is en blijft geïnteresseerd in onze sessies, maar wil deze consumeren op de manier en op de bepaalde timing die hij/zij wil afhankelijk van de inhoud, het type event, de spreker of het netwerk.
We hebben daarom in een zeer korte tijd ons event- en contentaanbod volledig verrijkt en uitgebouwd tot een hybride model. De klant kan nu zelf kiezen waar en wanneer hij/zij zich laat informeren en inspireren: fysiek, via livestream of on demand op ons digitaal platform ConXioN One. En sinds kort dus ook via YouTube of via podcast.’

Van marketingteam naar ...

Een compleet hernieuwd content- en eventaanbod ontwikkelen, dat vraagt natuurlijk heel wat expertise en een nieuwe focus. Dat bevestigt Charlotte: ‘Deze transformatie brengt uiteraard heel wat uitdagingen met zich mee. Iedereen van het marketingteam werd heel sterk uit zijn/haar comfortzone getrokken en is op een jaar tijd enorm gegroeid in zijn/haar rol. Daar ben ik als teamcoach nog elke dag trots op. De techniciteit van beeld en audio, de platformen, de mogelijke problemen counteren, het project management en redactiewerk… What a ride it has been!

‘Dat het een goede keuze is om die projecten intern te dragen, daar ben ik van overtuigd. De manier van contentconsumptie en besluitvorming binnen IT verandert en blijft steeds in beweging, dus moeten wij mee evolueren. Eigenlijk zijn we geen marketingteam meer, dat begrip is absoluut veel te eng geworden.’

‘We laten ons wel omringen met expertise om zelf steeds verder te groeien. Zo deden we reeds beroep op audiospecialisten en realiseerde Q for Growth de intro van onze 52 Topics-show. Ook 52 Topics-hosts Kevin en Maarten zijn technische kraks en helpen ons the next level bereiken op audiovisueel, entertainment en inhoudelijk vlak. Maar ook onze samenwerkingen met diverse hogescholen en universiteiten laten ons toe te groeien. We bieden stages aan, werken met jobstudenten, geven gastcolleges en werken mee aan initiatieven als Agency on Campus, AlforEvents en NewZ Lab: hoe krijgen media in Vlaanderen Gen Z warm voor nieuws?. Dat blaast een frisse wind.’

Ontdek het zelf

52 Topics