ConXioN opent uniek Experience Center in Waregem met steun van Microsoft

ConXioN  opent een uniek Experience & Innovation Center in Waregem, met ondersteuning van Microsoft. Daar kunnen ondernemingen leren en ervaren hoe ze ‘Smart Technology’ kunnen toepassen in hun bedrijf en in hun digitale transformatie. Kennis rond concrete toepasbaarheid van slimme technologie in ondernemingen ontbreekt nog vaak. Het Experience Center wordt de innovatiehub in een state-of-the-art digitale omgeving die dat zal verhelpen.

Bedrijven in Vlaanderen worden steeds harder geconfronteerd met een digitale wereld die razendsnel verandert. Hun businessmodel komt onder druk te staan en moet aangepast worden aan de huidige digitalisering. Daarbij speelt technologie in toenemende mate een doorslaggevende rol. Technologie helpt bedrijven in hun digitale transformatie en faciliteert tal van bedrijfsprocessen. De kennis over de concrete toepasbaarheid van innoverende slimme technologie ontbreekt echter nog vaak bij ondernemingen. Daar moet het ConXioN Experience Center, powered by Microsoft, verandering in brengen. Bedrijven kunnen er zien en beleven hoe toepassingen zoals onder meer Artificial Intelligence (AI), Augmented Reality (AR), Internet of Things (IoT) en Virtual Reality (VR) vertaald kunnen worden naar tastbare en rendabeler bedrijfsprocessen. Het Experience Center moet daarnaast bedrijven samenbrengen en een platform voor co-creatie en innovatie worden in de regio rond Kortrijk en Waregem.

“Met het Experience Center willen we ondernemingen laten kennismaken met de mogelijkheden van alle recente en toekomstige technologische innovaties”, zegt Chris Debyser, oprichter en zaakvoerder van ConXioN. “Hier wordt al jaren veel over gepraat, maar het is tijd om dit alles concreet en toepasbaar te maken. De speeltijd is voorbij, bedrijven moeten weten hoe dit voor hen en voor hun klanten een meerwaarde oplevert. Zo willen we voortrekker worden in duurzaam digitaal ondernemen in Vlaanderen. Dat doen we door een laagdrempelig platform aan te reiken waar de regionale bedrijfswereld kan samenkomen en zich laten inspireren en begeleiden.”

Stimulans voor regionale werkgelegenheid

Bedrijven krijgen met het Experience Center een unieke lab-omgeving waar innovatie en kennisdeling wordt gestimuleerd en waaruit innovatieve oplossingen en toepassingen zullen voortkomen. “Dat zal een enorme bonus opleveren voor de bedrijven uit de wijde omtrek”, zegt Debyser. “Door nieuwe technologieën slim en strategisch te leren inzetten, doen zij kennis en ervaring op die hen een voordeel geeft tegenover de concurrentie. De return die dat oplevert, zal goed zijn voor de werkgelegenheid in de streek. Ten slotte zetten ze zich zo in de markt als een vooruitstrevende werkgever, wat dan weer de braindrain uit West-Vlaanderen moet beperken.”

In de ruimte van het Experience Center worden bedrijven door verschillende interactieve ‘corners’ geleid waar ze zelf aan de slag gaan. “Dit zal dus geen theoretische oefening zijn”, zegt Debyser. “We gaan voor een ervaring, waarbij mensen zoveel mogelijk zelf kunnen werken met de systemen en de mogelijkheden die we aanreiken.” In totaal beslaat het Experience Center meer dan 500 vierkante meter.

Microsoft als partner

ConXioN gaat voor het Experience Center een uniek partnership aan met Microsoft. Beide bedrijven werken al jaren intensief samen. De oprichting van Het Experience Center is daarin een volgende stap. ConXioN is meteen de eerste Microsoft-partner in België die dit soort samenwerking opzet. “Wij zijn verheugd dat partner ConXioN op basis van hands-on workshops en inspirerende sessies de Microsoft visie rond digitale transformatie op grote schaal mee zal uitdragen. Dit vormt de perfecte aanvulling op het Microsoft Technology Center in Zaventem”, zegt Didier Ongena, General Manager van Microsoft in België. “Het Experience Center zal kmo’s in Vlaanderen inspireren in hun Digitale Transformatie. Deze transformatie zal bijdragen tot ontwikkeling van nieuwe innovatieve producten, betere ondersteuning van klanten en de optimalisatie van bestaande bedrijfsprocessen”.

Koploper in de markt

Het Experience Center zet in op allerlei vormen van beleving. ConXioN en haar partners zullen er onder meer events, informatiesessies, opleidingen, hacktahons en gastcolleges organiseren. “Als IT-bedrijf geloven we hard in vernieuwing en onderzoek”, zegt Chris Debyser. “Inzetten op en investeren in slim en digitaal ondernemen wordt immers de standaard.”

Naast Microsoft werken ook Hewlett Packard Enterprise, HP Inc en Cisco mee aan het Experience Center. Zij nemen elk een deel van de ruimte in om hun recentste technologische toepassingen aan te reiken. Er staat ook een samenwerkingsverband met het hoger onderwijs in de steigers. Die moet zorgen voor een kruisbestuiving tussen alle partners en zo innovatie blijven stimuleren. Het Experience Center wil innovatiekoploper worden op de markt.

Het Experience Center ligt in kantorenpark 17 West op de Kalkhoevestraat 30/4.1 in Waregem.