Hoe A.I. overheden ondersteunt in hun dagelijkse werking

Een tijdje geleden hadden we het in onze blog nog over Artificiële Intelligentie (A.I.): wat is het, hoe werkt het en waar of hoe wordt het toegepast?

Er wordt nog vaak gezegd en geschreven dat Artificial Intelligence in premature fase zou zijn, een ‘gehypet vaag begrip’, zonder echte concrete toepassingen in de bedrijfswereld. Nochtans zit A.I. al meer verweven in onze dagelijkse wereld dan we vaak vermoeden. Software zoals Office 365 is er al stevig van doorspekt. Een ‘eerste’ dagelijkse toepassing ervan, maar nog door velen te weinig of niet gekend. Maar uiteraard biedt A.I. een pak meer.

Artificial Intelligence. : exit vaag begrip bij overheidsdiensten

Je zou het niet meteen verwachten, maar toch is deze technologie enkele overheidsdiensten niet ontgaan. Een erg mediabewuste burger is steeds op zoek naar informatie: hoe zit het nu precies met die woonbonus? Wat met mijn bouwvergunning? Tal van vragen waarbij je je moet informeren bij een of andere (lokale) overheidsinstantie. Op zich een complexe zoektocht om te weten tot wie je je best richt, en waar je de informatie kunt vinden.

Sinds 1994 kennen we in België de Wet Openbaarheid van Bestuur waarin overheidsdiensten voldoende en duidelijk moeten informeren over hun beleid, regelgeving en dienstverlening.

Deze wet berust op 2 principes: die van actieve openbaarheid van bestuur waar overheidsdiensten vanuit zichzelf moeten informeren en de passieve; informatie die wordt verstrekt op vraag van een burger.

A.I.-technologie als slimme assistent voor overheidsdiensten en burger

Ook voor die instanties is het vaak moeilijk snel hapklare informatie te kunnen bieden. Want ook na de uren wil de burger bediend worden. De combinatie van hoeveelheid aan data en tijdsgebrek zorgt voor een hogere (werk)druk. Hoe kan je als overheid én je taken én wettelijke verplichtingen binnen de Openbaarheid van Bestuur sneller en efficiënter uitvoeren? Ook op momenten waarop je niet op kantoor bent?

De slimme A.I. chatbot Citybot van Nalantis treedt hier op als slimme assistent van deze instanties. De software neemt volledig autonoom grote hoeveelheden documenten en data door d.m.v. NLP en NLU. De volledig zelfstandige intelligente e-desk helpt overheidsmedewerkers zo in hun dagelijkse interne werking én externe uitvoering binnen het kader van Openbaarheid van Bestuur.

De bot gaat zelfstandig op zoek naar het juiste antwoord bij een vraag van een individu. Binnen de beschikbare digitale bibliotheek, waarin alle documenten en data rond besluitvorming een plaats krijgen, legt de bot de nodige relaties, gaat hij context leren inzien en begrijpen. Wanneer iemand een vraag stelt, gaat hij op zoek naar alle relevante beschikbare data, zonder enige tussenkomst van een mens. Zo ontlast hij de overheidsmedewerker én wordt de burger vlot bediend.

Exit complexe zoektochten naar antwoorden in op zich al erg moeilijke materie. De burger krijgt exact waar hij naar op zoek is, ongeacht plaats of tijdstip.

Ontdek hoe A.I. in besluitvorming werkt en wat het allemaal kan bieden tijdens ons event de Digitale Openbaarheid van Bestuur op 25 november in het ConXioN Experience Center.