conxion logo wit
Klantenzone

Alles wat je als klant nodig hebt, verzameld op één plek.

Volg ons!

Mobility

Hoe leg je de basis voor een organisatie die altijd en overal beschikbaar is?

Hoe leg je de basis voor een organisatie die altijd en overal beschikbaar is?

Een onderneming die mobiel kan werken, is klaar voor de grootste uitdagingen. Dat is de laatste weken nogmaals bewezen. Een digitale werkplek zorgt namelijk niet alleen voor flexibiliteit voor je medewerkers, maar ook voor je organisatie zelf. Maar om iedereen veilig op afstand te laten werken, komt er toch heel wat bij kijken. En dan hebben we het niet alleen over de technische haalbaarheid. Met desktop- en applicatievirtualisatie kom je al een heel eind. Het is vooral een uitdaging om alles onder controle te houden. Om jouw organisatie veilig, mobiel en efficint te maken is meer nodig dan Office 365 alleen.

Mobiel werken betekent vaak meer toestellen, een ander toegangsbeleid, nieuwe securityrisico’s en minder inzicht. Een mobiele werkplek moet bovenal betrouwbaar zijn. Als iedereen op afstand werkt, kan er niet om de vijf minuten een IT’er naast je staan om problemen op te lossen en te troubleshooten. Maar hoe bouw je de nodige betrouwbaarheid in? Hoe zorg je dat jouw mobiele werkplekken altijd blijven draaien? Hoe beperk je de risico’s en verhoog je het inzicht?

 

First things first. Wij zetten de drie belangrijkste tips even op een rijtje.

1. Access Control

Eén van de grote voordelen van een flexibele, mobiele werkplek, is dat je als medewerker kan werken met gelijk welk toestel. Dat is geweldig vanuit een user experience-standpunt, maar vanuit het standpunt van beheer en security is het een grote zorg. Toestellen voor gemengd gebruik zijn een groter risico. Het wordt plots veel moeilijker om te controleren: wie connecteert er op je netwerken? Wie heeft toegang tot wat? Welk gedrag is normaal?

 

De eerste stap om grip te krijgen op gebruikers, end points en toegangsbeleid is Access Control en authenticatie. Een mobiele werkplek zonder multi-factor authenticatie is een risico, en een rollengebaseerd toegangsbeleid en device health checks kunnen de beveiliging en het beheer van je mobiele werkplek sterk vereenvoudigen. Een tool voor Network Access Control (NAC) is jouw eerste stap om risico’s te beperken en meer controle te krijgen: op je gebruikers en hun gedrag, maar ook op hun toestellen.

2. Back-up en Disaster recovery

Een sterke back-up of een ontdubbelde infrastructuur is een essentiële pijler voor een mobiele werkplek. Een mobiele werkplek is immers alleen maar efficiënt als ze blijft draaien. Naarmate de complexiteit toeneemt, neemt ook het risico toe op storingen of onverwachte problemen. Maar ook op geavanceerde bedreigingen zoals ransomware. Daarom is het belangrijk om een sterke back-up oplossing neer te zetten én om de recoverysnelheid ook regelmatig te testen.

 

Niet elke organisatie heeft dezelfde nood aan back-up, dus hier is het belangrijk om eerst de behoeften in kaart te brengen. Ook endpoints (laptops, tablets, desktops… ) kunnen gebackupt worden, en SaaS-data ook. Dat betekent dat ook de gevoelige data in O365, Salesforce of andere SaaS-applicties ook opgeslagen kan worden. Het verlies van zo’n data kan je onderneming namelijk sterk vertragen.

3. Een proactief beheer

Voor een mobiele werkplek is beschikbaarheid cruciaal. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de basis waarop alles draait ook gedekt wordt door een SLA die sterke garanties biedt. Dat kan alleen wanneer het beheer van je IT-omgeving de stap zet van een reactief beleid, waarin problemen opgelost worden wanneer ze zich stellen, naar een omgeving waarin problemen voorspeld en voorkomen worden, nog voor ze een impact hebben.

 

Een hele IT-infrastructuur 24/7 monitoren en op tijd ingrijpen wanneer het mis dreigt te gaan, is intensief werk. Behalve als het grotendeels automatisch gebeurt. Met nieuwe beheersoplossingen, gebaseerd op artificial intelligence en machine learning, doorbreek je het break-fix beheer, en leg je de basis voor een proactief beleid. Jouw systemen houden zichzelf in het oog, detecteren problemen, zorgen zelf voor updates & patches en doen slimme aanbevelingen om je IT betrouwbaarder te maken en je beschikbaarheid te verhogen.