Klantenzone

Alles wat je als klant nodig hebt, verzameld op één plek.

Volg ons!

Nieuw in Business Central: release wave 1 van 2023

Twee keer per jaar voert Microsoft grote wijzigingen door binnen Dynamics 365 Business Central. Wat mag je verwachten van de nieuwste grote update, die vanaf deze maand wordt uitgerold? We sommen enkele van de belangrijkste nieuwe functionaliteiten voor je op. 

Gebruikerservaring

Nieuwe velden naar hun juiste plaats slepen

De nieuwe release van Business Central wil het opnieuw eenvoudiger maken voor gebruikers om hun data te verwerken, dankzij verbeterde toegankelijkheid, performantie en betrouwbaarheid. Dat wil Microsoft doen door bijvoorbeeld nieuwe velden naar hun juiste plaats te slepen, het lint bovenaan volgens je wensen aan te passen of te bedienen met snelkoppelingen op je toetsenbord, of bestanden te uploaden met een nieuwe drag and drop-functionaliteit.

Het wordt voor gebruikers ook mogelijk om heel wat meer velden toe te voegen via het personaliseren. In de lijst van beschikbare velden zal je dus een pak extra opties te zien krijgen.

Functies

Verder zijn er heel wat nieuwe functies waar gebruikers kunnen op rekenen. Denk aan documentnummers opnieuw nummeren wanneer je Item Journals bewerkt, meer filters bij de Create Inventory Put-away/Pick/mvt batch job, een demo tool die verschillende setups en data bevat voor warehouse-scenario’s, een centrale en overzichtelijke pagina voor de workflows van verschillende bedrijven, de mogelijkheid om meerdere transfer orders in bulk te posten in plaats van één voor één en zoveel meer. 

Een belangrijke update is de mogelijkheid om master data voor verschillende bedrijven bij te houden en zo makkelijker informatie van het ene bedrijf naar het andere over te dragen. Dat is bijvoorbeeld relevant in het geval van een fusie of acquisitie.

Rapportage en analyse

Analyse-modus binnen Business Central

Met de Analyse-knop kunnen gebruikers rechtstreeks in Business Central data analyseren en hoef je de pagina niet langer te openen in Excel. Door de knop ‘Analyse’ aan te klikken, voeg je nieuwe tabbladen toe voor verschillende views. Denk aan ‘My customers’, ‘Follow-up items’, ‘Recently added vendors’ of ‘Sales statistics’. Ook wanneer je filters creëerde, bijvoorbeeld om cijfers van de huidige maand of het huidige jaar te bekijken, kan je deze rechtstreeks in Business Central analyseren.

Wie vertrouwd is met Excel, zal ook probleemloos met de Analyse-functie kunnen werken. De intuïtieve interface laat je filters aanklikken om ze toe te passen, om met ‘AND’ en ‘OR’ tot je ideale view te komen.

Enkele gebruikers melden wel nog kinderziektes in de functie, zoals foutmeldingen wanneer je meer dan 100.000 rijen wil analyseren. Ook je views delen, is nog niet mogelijk.

Microsoft 365

Verbeterde adaptieve kaart in Teams

Als onderdeel van het Microsoft 365-ecosysteem, spreekt het voor zich dat Business Central naadloos integreert met Outlook, Excel, Word, OneDrive en Teams. Deze nieuwe release wil het makkelijker maken om data uit te wisselen binnen de organisatie, door verbeterde adaptieve kaarten weer te geven in Teams. Zo’n kaarten zijn informatieblokken uit een andere applicatie die integreren in de gebruikersinterface.

 

Lees meer

Microsoft Power Platform

De samenwerking tussen Business Central en het Power Platform wordt ook nog verder verbeterd, waardoor het voor gebruikers makkelijker wordt om processen te automatiseren en productiever te zijn

Zo zal Business Central meer templates voor Power Automate en Power Apps bevatten. Dit maakt het eenvoudiger voor wie zijn/haar eerste stappen in het Power Platform wil zetten.

Voorbeeld van een flow die wordt getriggerd wanneer een offerte gepost wordt.

Daarnaast zal je business events kunnen gebruiken om externe systemen te triggeren vanuit Business Central. Deze automatisatie kan ervoor zorgen dat er automatisch veranderingen worden doorgevoerd wanneer er creëer/update/delete-acties worden uitgevoerd in Business Central. Denk aan ‘procure-to-pay’ of ‘quote-to-cash’-processen.

Governance

Security Groups voor vereenvoudigd rechtenbeheer

Natuurlijk kan ook governance niet achterwege blijven. Zo wordt het rechtenbeheer voor de verschillende gebruikers vereenvoudigd.

Wanneer een bedrijf groeit, kan het (te) complex worden om alle verschillende rechten te beheren. Securitygroepen moeten hier de oplossing voor zijn. Deze maken het mogelijk voor administrators om gebruikers te bundelen op basis van afdeling, functie of andere criteria, en de rechten naar keuze toe te kennen aan de volledige groep.

Dit maakt het niet alleen makkelijker om te bewaken dat bepaalde gebruikers wel degelijk maar de hoogst nodige toegang tot Business Central hebben, maar vermindert ook de kans op menselijke fouten én maakt het makkelijker om nieuwe collega’s te onboarden door ze simpelweg aan een bepaalde groep toe te voegen.

Copilot

Microsoft 365 Copilot

Last but not least… Gloednieuw is Copilot, dat geïntegreerd zal worden in het volledige Microsoft 365-ecosysteem. Met Copilot in Business Central zal het mogelijk worden om Artificiële Intelligentie (A.I.) in te zetten voor uiteenlopende taken en zo tijd te besparen

Release Wave 1 zal door A.I. gegenereerde productomschrijvingen bevatten, bovenop cash flow forecasting en voorspellingen van late betalingen.

Bronnen

Meer weten over de mogelijkheden van Dynamics 365 Business Central?

Onze experts staan voor je klaar om je te begeleiden en adviseren.