Wat is A.I. en wat kan ik er mee?

Slimme machines in productie-omgevingen, intelligente chatbots op sociale media. Hoe zal A.I. ons zakelijk en privéleven beïnvloeden? Zorgt het voor meer of minder jobs? En wist je dat je al meer gebruik maakt van A.I. dan je dacht?

Via een reeks blogposts geven we je een overzicht van A.I.: wat is het, hoe werkt het en wat kan het voor je business betekenen.  Deze eerste blogpost geeft je een blik op de geschiedenis van A.I. en hoe A.I. vandaag al verweven is in ons dagelijks professioneel leven.

Wat begrijpen we eigenlijk onder Artificiële Intelligentie?

Artificiële Intelligentie is een verzamelnaam voor algoritmes die menselijke taken kunnen uitvoeren. A.I. heeft al een hele weg afgelegd. De basis ervan werd gelegd in 1950 toen computerwetenschapper Alan Turing een test voorstelde rond machine-intelligentie. Zijn vertrekpunt was dat, als een machine een mens kan doen geloven dat die met een ándere mens in interactie is, die machine over intelligentie beschikt. De Turing Test was “geboren”. Sinds dat idee deden vele bedrijven moeite om machines slim te maken en bijvoorbeeld autonoom te laten fungeren en beslissingen te nemen. Herinner je Deep Blue, de schaakcomputer die in 1997 Gary Kasparov versloeg. Die computer had zich het schaken meester gemaakt door tienduizenden schaakwedstrijden te analyseren en simuleren.

De geschiedenis van A.I. (klik op afbeelding voor volledige weergave)

Worden machines slimmer en jobs bedreigd door A.I.?

Volgens het rapport “The Future Of Jobs 2018” (WEF, World Economic Forum), zal in 2025 meer dan de helft (52%) van het werk uitgevoerd worden door programmeerbare machines. Nu is dat al zo’n 29%. Daartegenover staat dan wel dat tegen 2022 maar liefst 133 miljoen banen zouden bijkomen in de ICT-sector. Natuurlijk heeft de automatisering, robotisering en artificiële intelligentie invloed op de werkgelegenheid. Volgens de studie zal er weliswaar ook meer vraag komen naar jobs waarbij “menselijke vaardigheden” nodig zijn zoals in de verkoop, marketing en klantenservice. A.I. zal de mens dus helemaal niet vervangen.

Wat zijn de mogelijkheden van A.I. voor bedrijven?

De grootste uitdaging om met A.I. om te gaan, zal erin bestaan om ons te blijven ontwikkelen op vlak van creativiteit, kritisch denken en overtuigen: menselijke vaardigheden dus. Maar het gaat natuurlijk veel verder. Via Machine Learning worden onder meer switches in netwerken slimmer én veiliger. Grotere (productie)bedrijven zijn in staat sneller ‘Big Data’ te analyseren via A.I. en strategisch en predictief in te zetten om betere bedrijfsbeslissingen te nemen.

A.I. kan er ook voor zorgen dat kantoren en zelfs volledige gebouwen ‘slimmer’ worden. Een combinatie van onder meer sensoren, Microsoft Azure Cloud en Power BI kunnen de efficiëntie in bijvoorbeeld het boeken van vergaderzalen aanzienlijk verhogen. Flex-plekken kunnen worden gemeten over de tijd naar bezetting, duur van bezetting, gewenste boekingen,…waardoor het achterliggend systeem patronen leert herkennen en zelf al dan niet proactief suggesties en notificaties uitsturen naar wie op zoek is naar een flexplek op een bepaald moment.

A.I.-toepassingen in Microsoft Office 365

Maar ook, vaak zonder we het merken, is Microsoft Office 365 al doorspekt van A.I.-toepassingen:

  • My Analytics vat jouw dagelijkse activiteiten samen en suggereert waar je beter of productiever kan werken of je tijd indelen
  • je Outlook Inbox prioriteert berichten en ontlast je van ongewenste mail of nieuwsbrieven. Zo word je minder afgeleid en werk je productiever
  • Microsoft Powerpoint kan jouw foto’s analyseren en bij een nieuwe presentatie automatisch foto’s voorstellen die in je powerpoint kunnen passen
  • Microsoft Stream is in staat automatisch transcripts en captions te voorzien bij bijvoorbeeld jouw presentaties wanneer je deze online zet
  • Microsoft Excel is in staat je data mee te analyseren en bijhorende visuals (grafieken bijvoorbeeld) voor te stellen om je data beter te visualiseren.

En zo zijn er nog tal van A.I. toepassingen die je heel wat tijd besparen en je productiviteit aanzienlijk verhogen.

Conclusie?

A.I. biedt een gigantisch potentieel aan toepassingen en kan pure executieve herhalende jobs automatiseren en optimaliseren.  A.I. zal op de bedrijfswereld een enorme en positieve impact hebben en innovatie stimuleren. De mens zal het niet vervangen, maar wel aanzienlijk en sterk assisteren.

Hieronder zie je alvast een overzicht op welke gebieden A.I. haar toepassing al vindt. Ook hier wordt A.I. vaak ingezet om predictief beslissingen te nemen.

In onze volgende blogpost leggen we je uit hoe Artificial Intelligence precies werkt.