conxion logo wit
Klantenzone

Alles wat je als klant nodig hebt, verzameld op één plek.

Volg ons!

‘Investeren in IT is geen kostenpost: het brengt net op’

De coronacrisis heeft duidelijk laten zien dat investeren in IT loont. Terwijl de meeste kmo’s ondertussen naar de cloud verhuisden, loert een nieuwe crisis om de hoek. ‘Het heeft geen zin om te wachten tot de recessie is overgewaaid. Integendeel, door te investeren in IT draag je bij aan de rendabiliteit van je onderneming.’

Microsoft hoofdkantoor

Dat de coronacrisis een katalysator was om cloudsystemen te installeren en telewerk mogelijk te maken, is een open deur intrappen. Dat moet je ICT-dienstverleners Chris Debyser van ConXioN en Karin Versmissen van VanRoey.be niet vertellen. ‘Wij ontzorgen bedrijven op het vlak van IT.  Zo maken we het mogelijk dat bedrijven hun medewerkers veilig en efficiënt kunnen laten samenwerken, vanop eender welke locatie en op elk moment van de dag. Dat deden we vijf jaar geleden ook al, maar er is veel veranderd nu iedereen hybride en flexibel werkt’, zegt Versmissen, die de sales- en marketingdirecteur is van Van Roey uit Turnhout.

Aan de andere kant van het land, in Deerlijk in West-Vlaanderen, is Debyser CEO van ConXioN. ‘Wij zijn geen standaard IT-partner. Het is ons doel om klanten te inspireren. Dat deden we doorheen de coronacrisis, maar ook zeker vandaag. Er zijn ongelooflijk veel tools beschikbaar in de Microsoft-licenties, waarvoor bedrijven meestal al betalen, maar waarvan ze geen weet hebben.

Als de werknemerskosten stijgen, kan je dankzij IT de productiviteit van diezelfde mensen verhogen.

Patrick Viaene- Microsoft

Patrick Viaene is bij Microsoft verantwoordelijk voor de moderne werkplek. ‘Denk maar aan Microsoft 365. We willen kmo’s de ogen openen voor de talloze mogelijkheden van onze toepassingen. Iedereen zit nu op Teams, maar wat kun je er nog meer uithalen? Daarvoor werken we al jaren samen met partners als VanRoey.be en ConXioN.’ Volgens Viaene zit er ontegensprekelijk een recessie aan te komen. ‘Organisaties mogen niet wachten tot de storm is overgewaaid, maar nemen best de vlucht vooruit. Als de werknemerskosten stijgen, kan je dankzij IT de productiviteit van diezelfde mensen verhogen.’

Investeren kost toch geld?

Karin Versmissen: ‘De productiviteit verhogen om de loonkostenstijging te counteren, is een van de belangrijkste uitdagingen van alle ondernemingen. Helaas kijken nog te veel bedrijven naar IT als een kostenpost. Maar IT kan net een positieve bijdrage leveren.’

Chris Debyser: ‘Toen corona uitbrak, merkten we een groot contrast tussen de klanten die al in de cloud zaten en zij die nog niet in cloud hadden geïnvesteerd. Voor de eerste groep was de financiële impact van corona veel minder groot. Die laatste groep moest de eerste weken en maanden zwoegen om zijn systemen naar de cloud te verhuizen. Gevolg? Ze verloren veel tijd en middelen. En dat merkten wij ook aan de bijzonder hoge workload. We moesten noodgedwongen voorrang geven aan klanten waarmee we een servicecontract hadden. Gelukkig heeft dat bij veel bedrijven de ogen geopend. Vandaag kiezen ze voluit voor de cloud en een ontzorgende service.’

Een kmo die niet bereid is een conceptstudie te bestellen, is als je huis bouwen zonder architect.

Chris Debyser- ConXioN

‘Daarnaast draait alles om de optimale wisselwerking tussen je processen, tools en mensen. Door te investeren in goede processen en tools, zorg je ervoor dat je werknemers hun job beter kunnen uitvoeren. Zo stijgt de motivatie én daardoor ook de algehele productiviteit. Recent internationaal onderzoek bevestigt dat: er komen technologische versnellingen aan, vooral op het vlak van procesoptimalisering, ERP dus.’

Dat blijven toch erg dure investeringen?

Debyser: ‘Oude software die nog niet in de cloud draait en die medewerkers vaak geen werkvreugde geeft, moet je moderniseren. Microsoft is daarbij een belangrijke partner. Zijn toepassingen vergen weinig code waardoor ze betaalbaar blijven. Als kmo’s over te weinig budget beschikken om alles in één keer te vernieuwen, raad ik aan alvast hun systemen te integreren. Als je ze met elkaar laat ‘praten’, kunnen ze slimme dingen doen.’

Patrick Viaene: ‘Bij oude infrastructuur denk ik bijvoorbeeld aan security. Over de jaren heen hebben kmo’s vaak de beste firewall aangekocht, de beste anti-virussystemen, … Daardoor zitten ze met een patchwork aan applicaties. Vanuit Microsoft kunnen wij één paraplu aanbieden die je gemakkelijk met je bestaande systemen kunt integreren, wat de veiligheid verhoogt. En dat kan in één contract met één prijs.’

Hoe pakt u dat concreet aan?

Versmissen: ‘De kracht van bedrijven als de onze ligt in de persoonlijke aanpak en het luisteren naar de klant. We gaan naar de klant en bekijken hoe hij vandaag samenwerkt, hoe het gesteld is met zijn veiligheid, hoe de processen lopen, … Op basis van een analyse werken we vervolgens een roadmap uit en suggereren met welke blokken ze kunnen beginnen. Een belangrijke voorwaarde is dat ze in eigen boezem willen kijken.’

Een gefaseerd stappenplan is de enige weg naar succes.

Karin Versmissen- VanRoey.be

Debyser: ‘Een kmo die niet bereid is een conceptstudie aan te vragen, is als je huis bouwen zonder architect. De uitdaging bestaat er meestal uit om met de juiste mensen tijd vrij te maken voor change.’

Viaene: ‘Het zijn zulke assessments, workshops met enkele sleutelfiguren, die wonderen kunnen doen. Ga eens een halve dag naar een experience center om na te denken waar je naartoe wil met je IT-partner. Zo’n eerste oefening kost niets, je moet alleen tijd nemen om te analyseren. Vaak weten bedrijven niet wat ze al in huis hebben.’

Debyser: ‘Veel kmo’s hebben zelfs nog geen CRM-systeem, terwijl je daar zoveel inzichten uit kunt genereren. Daarom moet je inderdaad eerst je processen in kaart brengen. IT moet dienen om de business vooruit te helpen. Vandaar dat wij onze klanten meenemen op een journey naar nieuwe inzichten en uiteindelijk een return on investment.’

Hoe belangrijk zijn veilige omgevingen?

Debyser: ‘Alle organisaties hebben een gelaagde beveiliging nodig. En de zwakste schakel blijft de mens. Die moet je goed trainen en overtuigen van het belang van security. Je moet campagne voeren in je organisatie en die blijven herhalen, bijvoorbeeld als er nieuwe medewerkers aan boord komen of om een cybersecurityverzekering af te sluiten. Op de langere termijn wellicht ook om je bankfinanciering rond te krijgen. Een kleine, maar belangrijke tip: elke gebruiker zou een multi-authenticatorapp moeten gebruiken, ook de CEO.’

Viaene: ‘Je kunt werknemers die tot vandaag geen pc hadden, ook digitaliseren. Denk aan een vrachtwagenchauffeur: die kan productiever en sneller worden als hij geconnecteerd wordt en bovendien ben je dan zeker dat het veilig gebeurt. Anders is de kans groot dat hij wel de weg vindt om zijn gsm te connecteren, maar op een onveilige manier. Je kunt hem dan ook de kans geven om bijvoorbeeld digitaal zijn vakantie te boeken of een document te laten ondertekenen.’

Meer weten?

Benieuwd naar hoe ConXioN klanten Profacts en Vandeweege begeleidde en inspireerde bij hun digitale transformatie?